دسترسی سریع

چهل و سومین اجلاسیه  کمیسیون کدکس آغاز به کار کرد

چهل و سومین اجلاسیه کمیسیون کدکس با تاکید بر "نوآوری" و با شرکت بیش از هشتصد نماینده از سراسر دنیا با سخنان مدیران کل فائو و سازمان جهانی بهداشت به صورت مجازی کار خود را آغاز کرد.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، سودابه یحیی زاده، معاون تدوین و ترویج استاندارد، فرحناز قلاسی، مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، محمد حسین شجاعی، مشاور رییس سازمان و محمد صابری، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین الملل در این جلسه شرکت داشتند.
 Qu Dongyu دبیر کل فائو در مراسم افتتاحیه این اجلاس با قدردانی از کدکس برای جهش به دنیای دیجیتال گفت: علم، موتور محرکه در تدوین استانداردهای کدکس است و آنچه اولین بار مرا در کدکس تحت تاثیر قرار داد مبنای علمی و مستند استانداردهای آن بود.
وی اظهار داشت: استانداردهای کدکس در تحقق 4 اصل « تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر» است.
دبیرکل فائو با بیان اینکه پذیرش راه حل های دیجیتال به ما امکان تدوین و انتشار بیشتر استانداردهای موثرتر را می دهد افزود: دیجیتالی سازی محدوده ای است که فائو در آن برای بهره گیری از فناوری های مدرن استفاده می کند تا افرادی که در صنایع غذایی و کشاورزی مشغول فعالیت هستند از ظرفیت های بالقوه بهره مند شوند.
وی اعلام کرد: فائو درصدد تدوین یک پلتفرم دیجیتال است که فرصتی را برای کدکس ایجاد میکند تا با طیفی از ذی نفعان این حوزه برای شناسایی و بحث درباره منفعت ها و خطرات بالقوه دیجیتالی سازی در صنایع غذایی و کشاورزی مطرح نماید
دبیرکل فائو با تاکید بر نوآوری گفت: اگر نتوانید خود را تغییر دهید؛چگونه قادر به تغییر دنیا خواهید بود. غذای سالم ضرورت زندگی سالم است.

•    همه گیری کرونا یک چالش عظیم و در عین حال فرصتی برای تغییر است

آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز با اشاره به همه گیری کووید 19 گفت: همه گیری یک بحران سلامتی و انسانی است که شکنندگی سیستم های بهداشتی و غذایی را نمایان کرد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت نه تنها برای پیشگیری از گسترش کووید 19 فعالیت می کند بلکه از کشورهای آسیب دیده در بازگشت به وضعیت پیشین نیز حمایت می کند. 
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به ارتباط میان حیوانات، انسان ها و گیاهان، بر ضرورت تدوین "یک راهبرد" که بتواند با هدف قرار دادن این سه از سلامت ما محافظت کند، تاکید کرد. 
چهل و سومین اجلاسیه بین المللی کمیسیون کدکس غذایی،24 سپتامبر(سوم مهر) تا 7 مهر به مدت 5 روز ادامه دارد.
در این اجلاس پنج روزه  15 دستور کار بررسی خواهد شد  که در 28 مهرماه جاری ( 19 اکتبر)  نهایی و گزارش آن مصوب خواهد شد.

 
امتیاز دهی