دسترسی سریع

ملی بیشتر

اعلام جرم علیه تبلیغ روغن سه کاره

وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد با بیان اینکه چیزی به عنوان استاندارد روغن خوراکی سه‌کاره (سرخ‌کردنی، پخت و پز و سالاد) وجود ندارد، از تخلف شرکت تبلیغ‌کننده این روغن و اعلام جرم علیه آن خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران، به‌ تازگی معرفی محصولی با عنوان روغن سه‌کاره (سه روغن سرخ‌کردنی، پخت‌وپز و سالاد در یک روغن) از سوی یکی از شرکت‌های داخلی و انجام تبلیغات گسترده به ‌ویژه در سازمان صدا و سیما برای آن، شبهات و پرسش‌های زیادی در ذهن مردم و رسانه‌ها برانگیخته است.
در این زمینه "وحید مرندی‌مقدم"، معاون سازمان ملی استاندارد ایران امروز(چهارشنبه ۳ دی) گفت: این واحد برای روغن سرخ‌کردنی تولیدی خود از سازمان ملی استاندارد ایران پروانه استاندارد به شماره ۴۱۵۲ دریافت کرد.
وی اظهار داشت: شرکت یاد شده برای انجام تبلیغات در صدا و سیما با ارائه این پروانه به تبلیغ روغن «پخت‌وپز، سالاد و سرخ‌کردنی» با عنوان روغن سه‌کاره پرداخته است.
مرندی مقدم در توضیحات خود بیان داشت؛ روغن‌های خوراکی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند: دسته نخست؛ روغن‌های خوراکی مصرف خانوار به شماره استاندارد ۹۱۳۱، دسته دوم؛ روغن‌های سرخ‌کردنی به شماره استاندارد ۴۱۵۲، دسته سوم؛ روغن‌های مایع مخلوط (پخت‌وپز و سالاد) به شماره استاندارد ۵۹۵۰ و دسته آخر؛ روغن‌های قنادی و آردی به شماره استاندارد ۱-۱۵۶ هستند.

وی در ادامه، خاطرنشان‌کرد: از آنجایی‌که روغن سرخ‌کردنی دمای زیادی می‌بیند، باید نسبت به حرارت مقاوم باشد و به همین دلیل شاخص اسید چرب اشباع آن ۴۵ است، اما این شاخص در روغن سالاد ۲۰ است.

مرندی‌مقدم گفت: اگر این روغن‌ها بخواهد با هم ترکیب شود، به‌ناچار باید اسید چرب بالاتری نیز تولید شود که برای سلامتی افراد مضر است و به همین دلیل سازمان ملی استاندارد ایران اجازه مخلوط شدن آن‌ها را نمی‌دهد.
وی تصریح‌کرد: به‌کار بردن عبارت روغن‌مصرفی سه‌کاره که موجب القای شبهه کیفیت برای مصرف کنندگان شده، اقدامی خلاف و بدون مجوز بوده و از علامت استاندارد سوء استفاده شده است.

برای مشاهده ویدئوی این خبر کلیک کنید.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ