دسترسی سریع

ملی بیشتر

مطالعه برگهای چای برای جهانی بهتر

چای یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی های جهان است و در شرایط فشار و استرس، هیپچ چیزی مانند یک فنجان چای موثر نیست. روز بین المللی چای با هدف بهبود تولید و مصرف پایدار این محصول برنامه ریزی شده است. ایزو با مجموعه ای از استانداردها امکان کمک در این حوزه را دارد.

چای سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی و کاهش وزن می باشد .این نوشیدنی علاوه بر این که برای سلامتی مفید می باشد، دارای فواید مختلفی است. چای در طی هزاران سال نوشیدنی اصلی میلیون ها نفر بوده است.

در سال 2019 در حدود 6.4 میلیون تن چای در سطح جهانی معامله شد. پیش بینی می شود این رقم تا سال 2025 به 7.7 میلیون تن برسد. بر اساس این آمار، چای یک تجارت بزرگ است که افراد بسیاری را در کشورهای در حال توسعه حمایت می کند.

بهبود زنجیره ارزش چای، از طریق تولید مسئولانه و پایدار، راهی مطمئن برای حمایت از زندگی و معیشت میلیون ها نفراست. به این ترتیب، می تواند به برخی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مانند: کاهش فقر شدید (هدف 1)، مبارزه با گرسنگی (هدف 2)، توانمندسازی زنان (هدف 5) و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم ها (هدف 15) کمک شایانی کند. 

ایزو 30 استاندارد بین المللی در این زمینه تدوین کرده است و تعداد بیشتری را در دست تدوین دارد، که می توانند از طریق بهبود کیفیت وهماهنگی در سنجش محتوا و محصول برای تسهیل تجارت بین المللی، این صنعت و اهداف آن را حمایت کنند. 

استانداردهای مذکور شامل معیارهای تعیین مواد موجود در چای از قبیل کافئین یا پلی فنول، تعریف انواع چای، مانند چای سبز، چای سیاه یا سفید و روشهای نمونه گیری است.سایر استانداردهای در دست تدوین نیز برای سایر چایها می باشند. این استانداردها به بهبود کیفیت چای و ایجاد فضای مناسب برای تمامی زنجیره تأمین کمک می کنند.

استانداردهای بین المللی ایزو برای چای، توسط کمیته فنی ISO/TC 34، محصولات غذایی، کمیته فرعی SC8، چای، تدوین شده اند. دبیرخانه این کمیته فنی مشترکا توسط موسسه استاندارد انگلیس و مجمع استانداردسازی چین، اداره می شود. این استاندارد را می توانید از پرتال ایزو به نشانی www.iso.org تهیه کنید. 

مترجم: فاطمه مزینانی

دفتر روابط عمومی و امور بین الملل

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ