social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

دوشنبه1403/2/17

10:28:5

1133

گسترش روابط تجاری میان دو کشور ایران و عراق با تمرکز بر استانداردها

رییس سازمان استاندارد و کنترل کیفیت عراق که برای شرکت در ششمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به ایران سفر کرده است، عصر یکشنبه (16 اردیبهشت 1403) با دکتر مهدی اسلام پناه در سازمان ملی استاندارد ایران دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این دیدار به روابط مناسب و دوستانه ای که بین دو کشور طی سالیان متمادی شکل گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار می رود برنامه ها و مناسبات تجاری میان دو کشور متفاوت از سایر کشورها پیش رود.
دبیر شورای عالی استاندارد از تفاهمات فی مابین طی سالیان اخیر یاد کرد و گفت: لازم است پیش نویس یادداشت تفاهم که از سال 2022 بین دو سازمان استاندارد مورد مذاکره است نهایی گردد تا در سفر آتی رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق به امضا برسد.
معاون رییس جمهور با اشاره به موفقیت این سازمان در ارزیابی همترازی و کسب اعتبار در بین نهاد اعتباربخشی در کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه تاکید کرد: شرکت های بازرسی در حوزه کالا و خدمات در دامنه های متعددی می توانند در فرآیند ارزیابی جایگزین شرکت های منطقه باشند و بی شک تعهد ما در این زمینه منجر به افزایش سرعت و کاهش هزینه در تجارت میان دو کشور خواهد شد.
دکتر اسلام پناه آمادگی سازمان را برای انتقال تجربیات در زمینه عضویت در اتحادیه بین المللی (APAC) اعلام کرد و افزود: شرکت های بازرسی ایرانی آماده صدور گواهی های بین المللی برای صادرات محصولات عراقی به سایر کشورها است
. وی اشتراک گذاری این موفقیت بین المللی را پیام ارزشمندی برای سایر کشورهای منطقه خواند و اظهار داشت: باید با اتکا به توان بومی، در راستای تقویت کشورهای همسایه و منطقه تلاش کنیم.
دکتر اسلام پناه به فعالیت شرکتهای بازرسی خارجی در صادرات کالاهای ایرانی به عراق اشاره کرد و گفت: این در حالی است که فعالیت شرکتهای بازرسی ایرانی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران امکان نظارت و کنترل همه جانبه این سازمان بر کیفیت کالاهای صادراتی به عراق را فراهم خواهد آورد و منجر به بهبود کیفیت کالاهای صادراتی به عراق خواهد شد و هر چه تعداد این شرکتهای بازرسی ایرانی بیشتر باشند علاوه بر ایجاد رقابت، به افزایش کیفیت تبادلات تجاری دو کشور منتج می شود.
 دکتر حسین علی داوود، رییس سازمان استاندارد و کنترل کیفیت عراق، پس از معرفی اعضای حاضر در این نشست که بیش از دو برابر آنها را بانوان تشکیل داده بودند، از حضور فعال بانوان ایرانی در سطوح بالای مدیریتی ابراز خرسندی کرد و اذعان داشت: بی شک حضور بانوان مستعد ؛ شکوفایی آینده هر دو سازمان را در آینده نزدیک رقم می زند.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با حضور روسای دولت هر دو کشور خاطرنشان کرد: یادداشت تفاهم همکاری مذکور، ضمن استحکام روابط دوستانه بین دو سازمان استاندارد بر کیفیت زندگی مردم دو کشور نیز تاثیر مثبت بر جای خواهد گذاشت .
رییس استاندارد عراق خواستار تکمیل لیست کالاهایی که در تفاهم نامه پیش رو قرار دارد و قبول تعهد قانونی در قبال گواهی انطباق صادره برای دو طرف ایرانی و عراقی شد.
وی مجددا بر تمایل و علاقمندی برای بسط و گسترش همکاری با استاندارد ایران در زمینه های مختلف تاکید کرد و از رییس سازمان ملی استاندارد ایران برای بازدید از سازمان استاندارد و کنترل کیفیت عراق دعوت به عمل آورد.
در ادامه رییس استاندارد عراق و نماینده سفارت آن کشور در ایران با همراهی معاون ارزیابی کیفیت و رییس پژوهشگاه استاندارد از آزمایشگاه مرجع بنزین و مواد غذایی سازمان ملی استاندارد ایران بازدید به عمل آوردند.
برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید
نسخه قابل چاپ