دسترسی سریع

رییس مرکز اندازه‌شناسی:

۹۸ درصد نازل‌های سوخت کشور استاندارد است

رییس مرکز اندازه‌شناسی، گفت: مطابق آزمون‌های انجام شده در سال گذشته، حداکثر دو درصد از مجموع نازل‌های سوخت کشور غیراستاندارد بوده و نیاز به تنظیم مجدد یا از رده خارج شدن داشتند.
احد محمدی‌لیواری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال در مجموع ۱۰۶ هزار و ۶۴۶ نازل سوخت از سوی کارشناسان سازمان ملی استاندارد در سراسر کشور آزمون شد.
وی اظهار  داشت: مطابق آمارها فقط دو درصد این نازل‌ها با خطا در اندازه‌گیری مواجه بودند و مقادیر سوخت را بالاتر یا پایین‌تر از مقدار واقعی نشان می‌دادند.
لیواری یادآورشد: اگر در هر ۲۰ لیتر سوخت به اندازه ۱۰۰ سی‌سی بیشتر یا کمتر نشان داده شود، آن نازل دارای خطا خواهد بود.
وی گفت: ۹۰ درصد نازل‌هایی که با خطا در اندازه‌گیری مواجه باشند، در همان محل تنظیم می‌شوند که از سوی یکی از کارشناسان مجاز از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود.
رییس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان‌کرد:‌ بقیه نازل‌ها که قابلیت تنظیم ندارند، با تنظیم صورت‌جلسه‌ای فرصتی برای تعمیر به آنها داده می‌شود و پس از اصلاح، برچسب قبولی دریافت می‌کنند.

•    سال ۱۴۰۰ همه نازل‌های سی. ان. جی کشور آزمون می شود
وی افزود: به‌هم خوردن تنظیم نازل‌ها به دلیل استهلاک یا وضعیت آب و هوایی، موضوعی شایع است که به طور معمول با تنظیم مجدد رفع می‌شود، اما برخی ایرادات مکانیکی است که باید نازل مربوطه از رده خارج شود.
محمدی لیواری اضافه ‌کرد: آمارهای یاد شده با احتساب نازل‌های سی. ان. جی بوده که از سه سال قبل به صورت نمونه و پایلوت در چند استان کشور آغاز شده است.
وی تاکیدکرد:‌ مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۰ همه نازل‌های سی. ان. جی کشور مورد آزمون قرار خواهند گرفت.
محمدی لیواری ادامه‌داد:‌ در پنج ماهه امسال ۳۲ هزار و ۱۹۰ دستگاه نازل مورد آزمون قرار گرفته و در سامانه مربوطه ثبت شده است.

•    مقاومت برخی صاحبان ترازو و باسکول‌ها و لزوم فرهنگ‌سازی
وی اظهارداشت:‌ هر چند در حوزه نازل‌های سوخت، همکاری کامل جایگاه‌داران را شاهدیم، اما در بازرسی از واحدهای صنفی نظیر مغازه‌ها و میادین میوه و تره‌بار، مقاومت برخی افراد، صاحبان ترازو و باسکول‌ها مشاهده می‌شود.
این مقام مسوول گفت:‌ هرچند در قانون، استفاده از نیروی انتظامی برای موارد عدم همکاری‌ها اجازه داده شده است، اما تاکنون از این ابزار استفاده نکرده‌ایم و انتظار می‌رود رسانه‌ها در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی داشته باشند.
وی توصیه کرد که افراد از جاهایی خرید کنند که ترازوها و باسکول‌های آنها برچسب آزمون دوره‌ای داشته باشد، زیرا در غیر این صورت تضمینی به درست بودن اوزان نیست.
محمدی لیواری بیان‌داشت: افراد می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق سایت isiri.gov.ir یا با مراجعه به ادارات کل استاندارد استان‌ها مطرح کنند.

 
امتیاز دهی