دسترسی سریع

بهره گیری ایزو از تجارب سازمان ملی استاندارد در دوران شیوع کرونا

با هدف اعلام اقدامات انجام شده سازمان ملی استاندارد در دوران شیوع ویروس کووید-19، بررسی چالش ها، راه حل ها و همچنین  استفاده بهینه از امکانات تیم ظرفیت سازی ایزو به منظور تداوم کسب و کار در جلسه ای مجازی با حضور وحید مرندی مقدم، معاون نظارت براجرای استاندارد، سودابه یحیی زاده؛ معاون تدوین و ترویج استاندارد، آزیتا خضرایی، مدیرکل تدوین استانداردهای ملی، فرحناز قلاسی، مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی و محمد صابری مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین الملل در دفتر معاون تدوین و ترویج استاندارد برگزار شد.

Linda Zaech؛ هماهنگ کننده پروژه تیم ظرفیت سازی و Jaymi Stephens؛ مدیر برنامه عضویت و ارتباطات خارجی نیز در این جلسه مجازی شرکت داشتند.

جیمی استفان هدف از این جلسه را که با توجه به تغییرات اخیر در سطح جهانی به دلیل همه گیری ویروس کووید-19 و محدودیت های به وجود آمده، رویکردها و فرآیندهای کاری، دستخوش تغییر شده و به صورت دورکاری و برگزاری جلسات و دوره های آنلاین و مجازی نمایان شده است، عنوان کرد.

در این جلسه درخصوص مواردی از جمله تغییرات به وجود آمده در سازمان استاندارد، رویکردهای ، چالش ها و فرصت هایی که با آن مواجه ایم  تغییرات ، امکانات و اقدامات  در این باره و اینکه چگونه تیم ظرفیت سازی ایزو می تواند به سازمان ملی استاندارد ایران در تقویت سازمان و مواجه با چالش ها کمک کند، بحث و گفت و گو شد.

نمایندگان ایزو  بر این اعتقادند که بازخوردها در این زمینه می تواند راهگشای این موضوعات مختلف باشد.

دراین جلسه خلاصه اقدامات انجام شده در سازمان ملی استاندارد ایران به تفکیک حوزه های درون سازمانی برای کارکنان، استانداردسازی، تائید صلاحیت و اندازه شناسی در سطح ملی توسط معاون تدوین استاندارد و مدیران کل این معاونت ارائه شد.

فعالیت های حوزه ارزیابی انطباق از جمله معرفی سامانه "سینا" در زمینه دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد توسط واحد تولیدی، فرآیند مراحل ثبت درخواست، ارسال و دریافت گزارش ها آزمایش ها، نامه نگاری ها و مکاتبات میان سازمان، آزمایشگاه های همکار و مشتریان که باعث کاهش 90 درصدی حضور فیزیکی ارباب رجوع به سازمان و آزمایشگاه ها، به ویژه در زمان همه گیری بیماری کووید-19 توسط معاون نظارت براجرای استاندارد ارایه و با استقبال اعضای ایزو مواجه و مقرر شد از این تجارب به صورت بین المللی استفاده شود.

در ادامه مباحث این جلسه، سوالات دریافتی از ایزو از جمله، تغییرات در فرآیند استانداردسازی که شامل برگزاری جلسات مجازی کمیته های فنی است، تغییرات مورد انتظار در برنامه ظرفیت سازی ایزو که منجر به کاهش هزینه و افزایش امکان مشارکت مجاز شرکت کنندگان در دوره ها، افزایش همکاری با سازمان های دولتی به ویژه درخصوص ایمنی غذایی و حوزه های بهداشتی به واسطه جلسات مجازی، همچنین ترجمه راهبردهای استانداردسازی ملی که از ایزو دریافت شده و ارائه آن به ذینفعان و سازمان های مرتبط برای بهره گیری پاسخ داده شد.

در پاسخ به سوال ایزو در مورد حفظ توازن جنسیتی در سازمان و اینکه آیا رویکرد خاصی در موضوع مشارکت زنان در کمیته های فنی و فعالیت های سازمان وجود دارد، ضمن اشاره به مشارکت 15 نفر از زنان در نقش های مدیریتی سازمان و مشارکت 65 درصدی بانوان در کمیته های فنی، بر رویکرد کشوری طی 40 سال گذشته برای افزایش حضور و مشارک زنان در فعالیت های اجتماعی و دانشگاهی و تاکید بر ادامه این روند طی سال های آینده صورت گرفت.

در ادامه، مژده روشن طبری، عضو هیات مدیره فنی ایزو، به عنوان مسئول دو دبیرخانه بین المللی لوازم آرایشی بهداشتی، کودها و بهسازی خاک ، تجربیات خود را در زمینه برگزاری جلسات مجازی و مدیریت زمان که با محدودیت نیز مواجه است، ارایه کرد.

در پایان فرحناز قلاسی پیشنهادات خود را برای تیم ظرفیت سازی ایزو به شرح زیر اعلام کرد:  

-     تمرکز بر دوره های آموزش الکترونیک در حوزه کمیته های فنی

-     استفاده از مدرسان کشورهای توسعه یافته برای بهره گیری از تجربیات و دانش ایشان در سطح منطقه ای و بین الملی

-    برگزاری دوره های آموزشی مبتنی بر اولویت های استانداردسازی کشورهای در حال توسعه در زمینه شفافیت نقش استانداردها با توجه به ساعت ملی این کشورها

-    تغییر عوامل مورد نظر د ر ارزیابی کشورهای TMB به منظور رتبه بندی NSBs و لحاظ نمودن پروژه های تدوین شده به رهبری کشورها

-    ایجاد امکان میزبانی مدیر پروژه های ایران در تشکیل جلسات مجازی کمیته های فنی

-    ایجاد محدودیت برای تعداد اعضا هر کشور در گروه های کاری

-    درخواست پشتیبانی از نامزد سازمان برای ریاست DEVCO و کسب دبیرخانه های کمیته های فنی گوناگون

-    درخواست پشتیبانی مالی از پروژه هایی که توسط کشورهای در حال توسعه انجام می شوند، مخصوصاً در حوزه "اعتبارسنجی"

سایر تصاویر:
 
امتیاز دهی