اخبار ملی
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
کيفيت در فضاي رقابتي شکل مي گيرد



رييس سازمان ملي استاندارد ايران : سال گذشته بيش از 2 هزار و 578 عنوان استاندارد ملي تدوين شده که نسبت به سال 85 از رشد پنج برابري برخوردار است.

نظام الدين برزگري در نشست خبري روز يکشنبه که به مناسبت روز جهاني استاندارد در سازمان ملي استاندارد ايران برگزار شد با بيان اينکه در سال 85 تنها 549 عنوان استاندارد تدوين شده بود، افزود: براي رسيدن به اهداف چشم انداز 1404 بايد الزامات آن را فراهم کرد که يکي از آنها تدوين استانداردهاي ملي است.
وي سپس در باره فعاليت هاي نظارتي و اجرايي سازمان ملي استاندارد ايران گفت: در هيچ کجاي دنيا استانداردها به همه موارد ورود نمي کنند اما در ايران هم اکنون 2 هزار و 450 قلم کالا و خدمات مشمول مقررات استانداردهاي اجباري است .
برزگري ، وظيفه سازمان ملي استاندارد ايران را کنترل کيفي کالاهاي مشمول استاندارد اجباري عنوان کرد و افزود: موضوع کيفيت در فضاي انحصار شکل نمي گيرد و اميدواريم با شکل گيري فضا و سياست هاي جديد خارجي و بين المللي انحصار اقتصادي به تدريج برچيده شود و با ايجاد فضاي رقابتي بتوان کيفيت توليدات را بهبود داد.
برزگري در خصوص نصب کيسه هوا برروي خودروهاي توليد داخل ، افزود: مهلت‌دهي براي نصب کيسه هوا را قبول نکرديم  زيرا طبق مصوبه‌ قبلي بايد 80 درصد خودروها در شرايط فعلي داراي ايربگ و مابقي نيز تا پايان سال مجهز به کيسه هوا شوند.
برزگري ، سپس با اشاره به جلسات روز پنج شنبه وزير صنعت افزود: در يکي از اين جلسات پيشنهاد کردم که وزارت صنعت به جاي پيگيري قيمت خودرو به دنبال ارتقاء کيفيت خودرو باشد که قرار شد اين برنامه در جلسات بعدي ارائه شود.
رييس سازمان ملي استاندارد ايران در ادامه نشست خود با خبرنگاران با اشاره به حادثه اتوبوس اسکانيا در آزاد راه تهران – قم گفت: از نظر سازمان‌ ملي استاندارد ايران ، لاستيک اتوبوس علت اصلي حادثه اسکانيا نبوده، بلکه سرعت بالا دليل اين اتفاق است.
برزگري سپس با بيان اينکه براي بررسي اين اتفاق هفت کارگروه در دستگاه‌‌ هاي مختلف تشکيل شده است، افزود: نتيجه نهايي بررسي‌ هاي کارگروه تا دو هفته ديگر اعلام مي شود.

لازم به ذکر است ، مراسم گراميداشت روز جهاني استاندارد ، روز دوشنبه 22 مهر در مرکز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار خواهد شد.