اخبار ملی
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
معرفي استانداردهاي تعيين معيار مصرف انرژي و برچسب گذاري تجهيزات انرژي بر



بيش از 135 آزمايشگاه معتبر تعيين معيار مصرف انرژي و برچسب گذاري تجهيزات انرژي بر در کشور فعاليت مي کنند.
 
پريچهر قزلباش ، مديرکل دفتر نظارت بر استاندارد خدمات و معيارهاي مصرف انرژي، با اشاره به قانون اصلاح الگوي مصرف و ماده 133 و 134 برنامه پنجم توسعه، گفت : براساس ضوابط و قوانين مربوط، سازمان ملي استاندارد ايران مجري استانداردهاي معيار مصرف انرژي تجهيزات و فرآيندهاي انرژي بر درصنايع بوده و با ايجاد ساز و کار لازم، نظارت بر اجراي استاندارد هاي مذکور را بر عهده دارد.
وي ، افزود : تاکنون 43 استاندارد تعيين معيار مصرف انرژي و دستورالعمل برچسب انرژي براي تجهيزات انرژي‌بر تدوين شده است که 28 استاندارد مربوط به تجهيزات برقي و 15 استاندارد در زمينه تعيين معيار مصرف انرژي تجهيزاتي است که سوخت هيدروکربوري مصرف مي کنند.
مديرکل دفتر نظارت بر استاندارد خدمات و معيارهاي مصرف انرژي، ادامه داد : از 28 استاندارد تعيين معيار مصرف انرژي برقي 19 استاندارد با توجه به وجود زمينه آزمون مورد تاييد ، اجباري اعلام شده و 9 استاندارد به علت عدم وجود آزمايشگاه تاکنون اجرا نشده است.
وي در همين زمينه افزود : از 15 استاندارد تجهيزاتي که سوخت مصرف مي کنند 11 استاندارد اجرا شده و 4 استاندارد که فاقد زمينه آزمون است هنوز اعلام اجباري نشده است.
قزلباش با بيان اينکه در مجموع از 43 استاندارد 30 استاندارد اعلام اجباري شده گفت : سازمان ملي استاندارد ايران زمينه ايجاد بيش از 135 آزمايشگاه را که فرآيند تاييد صلاحيت را طي کرده و هم اکنون به عنوان آزمايشگاه هاي همکار با سازمان همکاري دارند را فراهم کرده است.
لازم به ذکر است، 30 محصول انرژي‌بر که استاندارد معيار مصرف انرژي در مورد آنها اجرا شده است و توليدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان اين محصولات مکلف به الصاق  برچسب انرژي بر روي آنها هستند ، شامل يخچال فريزر، کولر آبي، ماشين لباسشويي، کولر گازي پنجره اي، کولرگازي اسپيليت، يخچال هاي ويتريني، الکتروموتورهاي تکفاز، الکتروموتورهاي سه فاز، ترانسفورماتور، کمپرسورهاي تبريد خانگي، اتوي برقي، بخاري برقي، جاروبرقي، سماور برقي، آبگرمکن برقي، انواع لامپ هاي الکتريکي، بالاست لامپ­هاي فلورسنت، تجهيزات اداري، بادزن­ها از ظرفيت 170 تا 3500 مترمکعب بر ساعت ،بخاري گازسوز دودکش دار، بخاري گازسوز بدون دودکش، آبگرمکن گازسوز فوري، آبگرمکن گازسوز مخزن دار، پکيج آبگرم مصرفي، رادياتور، اجاق گاز، ديگ هاي بخار، خودروهاي سواري بنزيني، انواع موتورسيکلت و خودروهاي دوگانه سوز است.
لازم به ذکر است ، متن استانداردهاي ملي ايران در پايگاه اطلاع رساني اين سازمان به نشاني www.isiri.org در بخش "فهرست استانداردهاي ملي ايران" و فهرست آزمايشگاه ها قابل مشاهده است.