دسترسی سریع

ملی بیشتر

پیروزبخت: 

یکی از مولفه‌های جهش تولید استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی اندازه شناسی برگزار شد، با تاکید بر اینکه رتبه سازمان ملی استاندارد ایران در جهان با وجود تحریم ها همچنان بیست و یکم است، گفت: وقتی کشوری تحت تحریم های سیاسی قرار می گیرد، این موضوع روی همه بخش ها تاثیر منفی می گذارد با این حال 52 استاندارد با رهبری و هدایت ایران تدوین شده و 49 استاندارد دیگر در حال پیگیری است.

•    مراکز تفریحی، تحت پوشش استاندارد است
پیروزبخت در ادامه با بیان اینکه ۱۲ هزار ۴۶۲ وسیله تفریحی در کشور تحت نظر استاندارد قرار دارند، گفت: ۱۴۲ مرکز فعال و ۲۵۹ مرکز غیرفعال وجود دارد و ۴۲ مورد مرکز غیر استاندارد بازی پلمب شدند.
رییس سازمان ملی استاندارد افزود: ضریب نفوذ سازمان استاندارد در این مراکز بسیار خوب است و تمام مراکز تحت پوشش و نظارت استاندارد هستند.
وی افزود: در سال گذشته ۵۴ هزار مورد اظهارنامه دریافتی داشتیم که ۳۵ هزار گواهی انطباق و ۱۸ هزار و ۵۰۰ گواهی ماهیت صادر شد همچنین ۱۲۸ محموله موفق به دریافت گواهی ورود به کشور نشدند.
پیروزبخت بیان کرد: در سال‌های اخیر ۵ قانون استاندارد در مجلس تصویب شد که قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و عضویت ایران در سازمان استاندارد و اندازه شناسی کشور‌های اسلامی از جمله مهمترین آن‌ها بود.
رییس سازمان استاندارد با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۳۳ هزار و ۹۰۰ استاندارد تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته رویکرد سازمان از تدوین استاندارد به سمت تجدیدنظر استاندارد‌ها تغییر کرد و هزار و 173مورد تجدیدنظر درباره استاندارد صورت گرفت.
پیروزبخت تاکید کرد: یکی از مولفه‌های جهش تولید استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است که در همین راستا، سال گذشته، سازمان ملی استاندارد 30 گواهی محصول دانش بنیان صادر کرده است.

•    سازمان استاندارد تنها مرجع صدور گواهی حلال است
رییس سازمان استاندارد با اشاره به نشان حلال اظهار کرد: سازمان استاندارد تنها مرجع صدور گواهی حلال است، اما شاهد هستیم بخش خصوصی نیز در حال صدور گواهی در این زمینه است که قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: فقط در بحث صید و ذبح، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد به صورت مشترک بر روی آن متمرکز هستند.

•    تهیه استاندارد پژوهش‌محور ماسک در دستور کار سال ۹۹

پیروزبخت درباره استاندارد تجهیزات مقابله با کرونا گفت: با توجه به اینکه به جز ماسک‌های سه لایه جراحی، برای سایر ماسک‌ها در سطح بین‌المللی استانداردی وجود ندارد، تهیه استاندارد پژوهش‌محور ماسک در دستور کار سال ۱۳۹۹ قرار گرفته است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: همچنین استاندارد دستکش‌های لاتکس تشویقی است و در این حوزه نیز دو واحد تولیدی در ارومیه و قزوین دارای استاندارد هستند.

•    ملاک عمل استاندارد درباره خودرو مصوبه شورای عالی استاندارد است
وی درباره استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو نیز اظهار کرد: این استاندارد‌ها مصوبه شورای عالی استاندارد است بنابراین اتفاق جدیدی درباره آن نیفتاده و کماکان اجرای مصوبه آبان ماه را پیگیری می‌کنیم و توقف تولید خودروی پراید و ۴۰۵ در همین راستا است.

•    پایان خرداد نتایج کیفیت بنزین اعلام می شود
وحید مرندی مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست درباره کیفیت بنزین گفت: نمونه گیری بنزین در فصل سرد سال انجام گرفته و پایان خردادماه نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

•    80 درصد صادرات کالا تحت تاثیر استاندارد است
احد محمدی، سرپرست مرکز اندازه شناسی نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه 80 درصد صادرات کالا در دنیا تحت تاثیر استاندارد است، گفت: سال گذشته 14 میلیون تن تولید گندم داشته ایم که حدود 12 میلیون تن توسط دولت خریداری و از فرآیند تولید تا تبدیل شدن به آرد 4 بار توزین می شود و اگر هر باسکول 30 کیلو در 40 تن خطای اندازه گیری داشته باشد اختلاف مبلغ 51 میلیارد تومانی ایجاد می کند، بنابراین اندازه گیری دقیق و استانداردهای آن اهمیت فراوانی دارد.
سرپرست مرکز اندازه شناسی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۴۹ هزار مورد ترازو‌ی سبک و ۱۰۹ هزار نازل سوخت مورد آزمون قرار گرفت.
وی درباره استفاده از دماسنج های غیر تماسی برای سنجیدن تب به منظور مقابله با کرونا گفت:  علیرغم اینکه در دماسنج های تماسی بیشینه خطای مجاز کمتر از دماسنج غیر تماسی دارند ولی به ناچار باید از دماسنج های غیر تماسی استفاده کرد و به همین منظور به دنبال تدوین استاندارد برای کالیبراسیون این نوع دماسنج ها هستیم.
سرپرست مرکز اندازه شناسی تاکید کرد: در بخش ونتیلاتور، استاندارد ملی این دستگاه وجود دارد و آزمایشگاه‌ها قابلیت کنترل و کیفیت این محصولات را دارند.

سایر تصاویر:
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ